För några dagar sedan hade jag en konversation med en tjejkompis som inte haft häst på väldigt länge. Men inom en snar framtid kommer hon att få hem en 4åring som är ett varmblod. Vi hade innan hon berättade det, pratat om videon jag och min kompis Johan gjorde i skolan. En dokumentär med Julia och Kvicken och fördommar inom ridsporten, när det kommer till travhästar. Den väckte mycket känslor hos henne och jag var jätte tacksam och glad för dem fina orden hon gav om videon, den publicerades väldigt mycket runt om i sociala medier när den var ny och även Hippson la ut på deras facebooksida och skrev om det, vilket var jätte häftigt.
 
Men nog om det.. Hon ska i alla fall få hem en 4åring, varmblod, valack. Som inte dög för travet och därför skulle den slaktas...... Är folk verkligen helt j*vla hjärntvättade!? Den höll alltså inte måttet i elitstallet och skulle därför slaktas. Han var för klumpig och långsam för att duga till elitnivå i trav. Slakt är alltså enda utvägen enligt den ägaren, jisses vilken bra ägare, galet. Honom ska man verkligen se upp till! Eller kanske inte alls!? "Gör vad du vill med honom, jag vill inte ha honom".
 
Jag blev så förbannad och ledsen över hur vissa travmänniskor tänker kring sina hästar.. "Den håller inte måttet, vi slaktar den" ärligt talat.. Om inte en häst i ridsporten håller för den nivå vi strävar efter, så säljer vi den hästen till en ryttare som inte har inte lika höga mål. Svårare än så är det inte. Man avslutar inte ett liv på en häst för att den inte hoppar 130cm tex. Det finns ALLTID någon som skulle vilja rida skogsridning på tex varmblod, istället för att ta bort det stackras djuret. Jag blir så ledsen, så oerhört ledsen!
 
Jag dömmer absolut inte alla travmänniskor här, absolut inte. Min mamma har kört trav i många år efter hon slutade rida och innan jag började rida och vi var inte sådana. Men mycket av det jag skriver stämmer tyvärr. Många avlivar sina fina hästar pga att dem inte håller måttet. Men det finns faktiskt hem som inte kräver det som många andra kräver - ge hästen en chans!
 
Här är en screen från en video på New Scene D. Ett varmblodssto som mamma hade när jag växte utt som jag hoppade mycket ett tag. Tävlade aldrig, men hoppa kunde hon! Hon var med min bästa kompis på en minihoppning som hon levererade felfritt på. Helt otrolig kapacitet för att inte vara avlad för att hoppa.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress